Search
  • tuulinikkiphotography

Yrityskuvauksissa ei ole kyse pelkästään “valokuvista” vaan...


Saan usein puheluita ja yhteydenottoja, että yritys haluaa henkilöstöstä ja/tai tuotteista kuvia. Hieno homma! On hyvä, että asiakas kokee tarpeen ammattikuvaajan ottamille kuville.

Haluan kuitenkin haastaa asiakasta, mihin käyttötarkoitukseen kuvat ovat eli miksi niitä otetaan?

Valokuvat ovat iso osa yrityksen markkinointia, markkinointiviestintää, imagoa, brändin luomista ja vahvistamista sekä mainonnassa olennainen osa.

Tästä syystä kuvauksen tarpeen pitäisikin lähteä yrityksen strategisista valinnoista. Ei oteta kuvia vain ottamisen ilosta vaan tarkoituksenmukaisin käyttötarkoituksiin. Jotta kuvat ovat mahdollisimman hyödyllisiä ja viestivät yrityksestä oikeita asioita, on tarpeen paneutua muutamiin kysymyksiin.

1. Mitä yritys myy? Mitä tuotteita ja palveluita yritys haluaa markkinoinnissaan tuoda esille? 2. Millaisia kohderyhmiä yrityksellä on eli kenelle myydään? Ketä kuvien tulisi puhutella? Esimerkiksi nuoria aikuisia puhuttelevat erilaiset kuvat kuin keski-ikäisiä. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja kuva luo mielikuvan hetkessä. Myykö yritys tuotteita/palveluitaan muille yrityksille vai kuluttajille? 3. Millaista imagoa halutaan luoda? Miksi asiakkaat ostavat juuri kyseiseltä yritykseltä? Kuvilla voidaan viestiä vahvasti ja selkeästi näitä asioita. Kullekin ihmiselle omaan elämäntilanteeseen liittyvät kuvat ovat ne, jotka puhuttelevat. On hyvin tavallista, että jalkaudun kuvaamaan asiakkaan tiloihin tai muuhun miljööseen kuvia studion sijaan.

Lisäksi ottaisin esille vielä viime vuosien kuuman perunan - sosiaalisen median. Aktiivisena somettajana teen jatkuvasti havaintoja, millaiset kuvat puhutteleva some-julkaisuissa? Liian mainostoimistomaiset kuvat jäävät turhan usein somessa jalkoihin (reagointeja, tykkäyksiä, vähän) kun taas aidommat jopa hyvällä tavalla kotikutoiset kuvat saattavat lentää ja saada huikeita tykkääjämääriä. Saman olen huomannut ihan omakohtaisesti.

Näin ollen valokuvaajan tulee ymmärtää, mihin käyttötarkoituksiin ja mihin kanaviin kuvia on tarkoitus käyttää. Pelkästään nettisivuja varten otetut kuvat ovat erilaisia kuin kuvat somea varten. Kuvia otetaan myös todella usein rolluppeihin, ikkunateippauksiin, ruokalistoihin, esitteisiin ym.

Erilaisista yrityskuvauksista voit lukea lisää https://www.valokuvaajatuuli.fi/yrityskuvaus-1

Tuuli Nikki tuuli@valokuvaajatuuli.fi 045-6343530


11 views
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now